I den här delen har jag samlat övergripande kunskap om marknadsföring för B2B-företag. De olika delarna kommer att fyllas på vartefter, och i var och en av dem kommer det att finnas länkar till fördjupningar.

Varumärke i B2B-marknadsföring

Ett starkt varumärke är ett måste för B2B-företag, oavsett storlek eller bransch. Så vad är då ett varumärke?

Här är en koncis och konkret förklaring: Det är vad dina kunder (de du har och de du vill ha), dina partners, dina medarbetare och andra känner i magen, hjärtat och hjärnan inför ditt företag. Det som gör att de vill köpa av er, trots att ni inte är billigast. Det som gör att de vill samarbeta med er trots att ni inte är störst. Det som gör att de vill jobba hos er trots att det finns andra företag som är mer omtalade.

Om ditt företag inte jobbar med varumärket så kommer ni alltid att behöva konkurrera på priset, alltid behöva påminna andra om vilka ni är, och alltid ha svårt att locka till er de bästa medarbetarna. Ni blir vad som på engelska kallas en commodity, en handelsvara utan unika egenskaper som lätt kan bytas ut mot andra.

För många inom B2B är varumärke ett fluffigt begrepp. Men sanningen är precis tvärtom, det är ett måste för att ni ska lyckas.

Vill du veta mer? Jag har skrivit om hur B2B-företag kan jobba med sitt varumärke.

 

Hur du kopplar ihop affärsmål med marknadsföring

 

 

Därför måste marknadsföring och försäljning hänga ihop

 

Kanaler och medier

 

Innehåll

 

Sociala medier

 

E-postmarknadsföring och marketing automation

 

Annonsering

 

Mäta B2B-marknadsföring

 

Vanliga förkortningar inom B2B-marknadsföring