E-post är ett av de bästa sätten B2B-företag kan guida sina prospects fram till ett köp. Och sälja mer till befintliga kunder.

Genom att arbeta med marketing automation kan du dessutom skapa olika sorters utskick beroende på var dina köpare befinner sig i sin köpresa.

Här hittar du en massa kunskap om varför du ska jobba med e-postmarknadsföring och hur du gör. De olika delarna kommer att fyllas på vartefter, och i var och en av dem kommer det att finnas länkar till fördjupningar

Vad är e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är ett brett begrepp för all sorts marknadsföringsaktiviteter som du riktar mot dina kunders mail. Du kan använda det för en mängd olika saker, till exempel försäljning, öka kännedom, skapa efterfrågan eller leads, dela nyheter eller utbilda.

Vilka fördelar har e-postmarknadsföring?

E-post är ett av världens vanligaste kommunikationsmedel, över hälften av alla människor har tillgång till mail. I Sverige är den siffran över 90%.
De flesta människor kollar sin mail minst en gång om dagen, och öppnar e-postutskick när de känner igen avsändaren eller blir nyfikna på ämnesraden. Det betyder att det är verkliga människor vi når, när de själva vill ta del av vårt budskap.

Det är lätt att nå många människor med hjälp av e-post. Det finns en mängd verktyg som hjälper dig att ta fram och skicka e-post till hundratals eller tusentals mottagare. Eller dela upp din lista med många mottagare i mindre delar för att utskicken ska bli mer relevanta.

En tredje fördel är att e-postmarknadsföring är relativt billigt. De verktyg du använder är kostnadseffektiva, i många fall kan du sätta igång utan kostnad.

Vilka nackdelar har e-postmarknadsföring?

Om du inte levererar värde till dina mottagare så kommer de snabbt att avsluta sin prenumeration. Samma sak om du skickar ut mail för ofta. Ett tredje sätt du kan misslyckas på är att inte ha tydliga erbjudanden.

Var även försiktig med att skicka ut e-post till personer som inte tackat ja i ett formulär. Om du gör det, eller använder en gammal kundlista, bryter du mot regler som till exempel GDPR.

Eftersom många företag använder e-postmarknadsföring är det viktigt att du tydligt visar vilket värde du kan ge dina kunder, och sedan lever upp till det. Annars försvinner du i mängden.

Olika typer av utskick

E-postmarknadsföring är inte bara nyhetsbrev, som många B2B-företag tror. Du kan arbeta med flera olika typer av innehåll, det enda de har gemensamt är att de levereras via mail.

Här är några exempel:

Informationsmail:
– Nytt innehåll på webbplats
– Produktuppdateringar
– Nyhetsbrev
– Inbjudningar till event, webinarier mm

Transaktionsmail:
– Bekräftelsemail, t.ex mottagit beställning
– Tackmail, när någon fyllt i ett formulär eller liknande
– Välkomstmail, när en mottagare börjar prenumerera på dina utskick
– Återengagerande mail – till de prenumeranter som inte har öppnat dina mail på en tid

Lead nurturing mail – utskick som utbildar och inspirerar din möjliga köpare att röra sig mot ett köp

Konverterande mail:
– Erbjudanden, när du försöker få din kund att köpa

Utbildande workflow – en serie mail som utbildar din köpare inom ett område

Vad är marketing automation?

 

Segmentera dina mottagare

 

Skapa och utveckla leads

 

Gör en serie utskick

 

Vad säger GDPR och andra lagar

 

Mäta e-postmarknadsföring